İdeolojisiz Sivil Anayasa
Milli Gazete-Köşe Yazıları
- 01 Ocak 2019
Perşembe
‘ün
istemesi statükocuları çok sinirlendirdi, feryat etmeye başladılar. Sakin olsunlar ve şu sorulara cevap vermeye çalışsınlar:
Dünyanın hangi demokrat, medenî, hukukun üstünlüğünü kabul etmiş, çoğulcu, insan haklarına bağlı ve saygılı ülkesinde ideolojik bir anayasa vardır, yahut
vardır? Boşuna çabalamasınlar. Yoktur yok!..
Yine dünyanın hangi demokrat ve yukarıda saydığım sıfatlara sahip ülkesinin anayasasında
Amerika’da
, Almanya’da
, Fransa’da
, İngiltere’de
… var mıdır? Yoktur yok!..
Resmî ideoloji devletin, milletin, ülkenin ideolojisi değildir,
Dünyanın hangi demokrat ülkesinde bir parti ideolojisi devletle, ülkeyle, halkla özdeş haldedir. Bu konuda tek bir örnek gösterebilirler mi? Gösteremezler… Çünkü böyle bir şey yoktur.
Bundan on küsur yıl önce
çağırılmıştım.
de vardı. Orada
istemiştim, herkes şaşırmıştı. Daha sonra bu konuda hayli yazı kaleme aldım.
Evet resmî ideoloji özelleştirilsin, isteyen vatandaşlar onu benimsesinler ve devlet idaresine hakim olması için çalışsınlar. Lakin demokratik yollarla çalışsınlar.
ismiyle bir parti kursalar, kim karşı çıkabilir? Seçimlere girsinler, kazanırlar ve iktidar olurlarsa ideolojileri doğrultusunda ülkeyi ve halkı idare etsinler. Böylesi daha demokratik olmaz mı?
‘e toz kondurmuyor. Nazım Hikmet Atatürk rejmini devirip, yerine Marksist-Stalinist bir rejim getirmek için çalışmamış mıydı? Atatürk devrinde yakalanıp, ağır hapse mahkûm edilip onbeş yıl zindanda kalmamış mıydı?
ve
Dünyanın en ünlü, en uzman, en bilgili anayasa hukukçularına sorsunlar:
– Demokratik bir sistemin anayasasında resmî ideoloji olur mu?
– Demokratik bir sistemin anayasasında tarihî bir şahsiyet yer alabilir mi?
İstedikleri cevabı alamayacaklardır.
, tek parti devrinde CHP’nin ilkelerindendi. Bunlardan biri devletçilikti.
Demokratik bir sistemde resmî ideoloji zorlaması olabilir mi?
Demokrat Türkiye’de
kuruldu ve seçimlere girdi. Yüzde 1 oy bile alamadı. Demokrasi Komünist Partisi’ne izin verir ama o partinin ideolojisinin resmî ideoloji olup anayasayla halka empoze edilmesi demokrasiye uymaz.
Türkiye anayasasında hangi temel ilkeler ve maddeler olmalıdır:
Evet, resmî ideoloji özelleştirilmelidir, inanan, seven inansın ve sevsin; inanmayanlara zorlama ve baskı yapılmasın.
Modern ve demokrat bir sistemin ille de yazılı bir anayasası olması gerekmez.
Onlarda anayasa yok diye medeniyet, hukuk, demokrasi olmadığını iddia edebilir miyiz?
Yazılı anayasası olmayan İngiltere’de Müslümanların
(11 Eylül’e rağmen)
hâlâ çok geniş bir din, inanç, inandığı gibi yaşamak başörtülü olarak okuyabilmek hürriyetleri vardır.
Söylenenler, yazılanlar bazen tam tersinedir. Meselâ:
ın mânâsı
un mânâsı
olabilir. Akdeniz-Latin-Bizans kültürlü yerlerde ak kara, kara ak, evet hayır olabilir.
Meselâ bizde birileri
diye feryat ediyor. Aslında onlar, başka şeyler demek istiyor. Bu konuda bir lügatçe (küçük sözlük) yazılmalıdır. Bazı örnekler vereyim.
azınlığının
üzerinde kurmuş olduğu hakimiyet ve saltanat yıkılıyor.
edemeyecek.
edemeyecek (sömüremeyecek).
Adamlar böyle bağırsalar olmayacak, binaenaleyh
diye feryat ediyorlar.
Şu Masona bakınız. Bağırmaktan rengi morarmış… Mason localarını kapattığı için Mustafa Kermal’e sonsuz bir kin besleyen bu kişinin Kemalist geçinmesine şaşılmaz mı? Adam
Bu adamlar sözlükleri niçin tepetaklak ediyor? Niçin doğru dürüst Türkçe konuşmuyor?
Tehlikede ve tehdit altında olan şeyler neyse onları niçin söylemiyor da
diye bağırıp ortalığı velveleye veriyorlar?
Bundan haberleri yok mu? 03 Ağustos 2007